14-02-2015, 01:32 PM
Mizah nedir?
Hayatın güldürücü yanlarını ortaya koyan Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. türü. İnsanı gülmeye Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. eden resim, karikatür, konuşma ve Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. sanatıdır. Mizah eserleri sadece şaka, güldürme maksadıyla söylenip, yazılıp, çizildiği gibi belli fikirleri ifade etmek için de ortaya konulabilir. Karikatür, hikaye, roman, komedi, nükte, fıkra, hiciv, taşlama gibi şekillerde karşımıza çıkan bu eserlerin en ehemmiyetli vasfı Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. dediğimiz asıl Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. alıcı noktanın, eserin teferruatı arasında büyük bir maharetle gizlenmesi, tam sırası gelince de beklenmedik bir anda söylenmesidirLinkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın.
Mizah, hayal ve hislerden daha çok Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. mahsülüdür. Bir mizahçı, hayal gücünden, olup bitenlerden, tarihten ve çeşitli bilgilerden faydalanabilir. Mizah, aynı zamanda Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ihtiyaçtır. Zaman zaman Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ve sıkıntıların dağıtılmasında, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. supabı gibi tesirli olur.
Milletlerin ve cemiyetlerin mizah anlayışı birbirine benzemez. Milli karakter, yaşama tarzı gibi şahsa ve topluluğa ait özellikler mizah anlayışına tesir eder.
Türk mizahı
Türkiye’de ilk mizah, dünyanın başka taraflarında olduğu gibi sözlü olarak başlamıştır. Sözlü Türk Mizahı’nın en yaygın misali fıkralardır. Fıkralar, şahıslara ve bölgelere göre çeşitli isimler altında toplanır. Bunlardan bir kısmı Türklüğün Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. inceliğini, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. gücünü ve hayat görüşünü en Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. yansıtan, Nasreddin Hoca fıkraları gibi, belli bir şahsa aittir veya o şahsa mal edilerek anlatılır. Mahalli fıkralar, bazı bölge halkını ve Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. zümrelerini karakterize eder. Karadeniz, Doğu Anadolu, Rumeli, İstanbul insanlarına, Yahudilere, İskoçlara dair anlatılan birçok fıkra, bu bölgelerde yaşayan kişilerin mizaçlarını, olaylar karşısındaki tepkilerini, bazen da şivelerini mübalağalı bir tarzda işler. Ayrıca büyük şehir fıkraları, karı-koca fıkraları, halk bilmecelerinin bir kısmı, tekerlemeler, Karagöz, ortaoyunu, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. konuşmaları Türklere mahsus sözlü mizah çeşitleridir.
Bir kısım destanlar (Sivrisinek Destanı, Züğürtlük Destanı) ve bazı halk manileri de sözlü ve yazılı mizaha Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. gösterilebilir.
Yazılı Türk Mizahı’nın kökü Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. edebiyatının başlangıcına kadar iner. Eski mizah yazılarının büyük kısmı, güldürücü, hikmetli veya eğlenceli fıkraları içine alan, Letaif denilen kitaplarda toplanırdı. Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. edebiyatında mizahi eserlerin, hiciv, hezl, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. olmak üzere üç çeşiti vardı. Fuzuli’nin Şikayetname’si, Şeyhi’nin Harname’si (Merkep Hikayesi), Kani’nin Hirrename’si (Kedi Hikayesi), Nef’i’nin Siham-ı Kaza’sı (Kaza Okları), İzzed Molla’nın Mihnet-i Keşan’ı (Keşan’da Çekilen Sıkıntılar), Edirneli Güfti’nin Tezkire’si, Süruri’nin Hezeliyat’ı (Hicivler) divan edebiyatının en önemli mizah eserleri arasındadır.
Halk edebiyatında taşlama, mani, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. türünde birçok yazılı mizah eserine rastlanır. Anonim mani, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ve tekerlemeler arasında da mizahi olanlar çoktur. Halk edebiyatında mizah; topluma, zamana bazı meslek zümrelerine, ünlü kişilere dönük olması bakımından, divan edebiyatından ayrılır. Fakat halk edebiyatında da belli kişilere ve kavramlara sataşmalar oldukça çok görülür.
Tanzimattan sonra yazılı mizah daha çok cemiyet konularını işlemiştir. Ziya Paşanın 1870’te neşredilen Zafername’si, bu devrin en önemli mizah eseri kabul edilmektedir. Yirminci yüzyıl başlarında Hüseyin Rahmi Gürpınar, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Ahmed Rasim; milli Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. döneminden günümüze kadar da Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın., Refik Halit Karay, Orhan Seyfi Orhon, Fazlı Ahmed Aykaç, Yusuf Ziya Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. (Akbaba Dergisi) gibi yazarlar mizah alanında isim yapan kimseler oldular.
Sözlükte "mizah" ne demek?
1. Gülmece: Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. nadir yalnızca karikatürist değil, bir mizah ustasıydı .
Cümle içinde kullanımı
İnci gibi güzel bir yazısı ve mizaha da istidadı varmış.
- Y. K. Beyatlı
Mizah kelimesinin ingilizcesi
n. humor, humorousness, humour [Brit.], whimsicality, whimsicalness
Köken: Arapça
Kaynak: Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın.
Hayatın güldürücü yanlarını ortaya koyan Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. türü. İnsanı gülmeye Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. eden resim, karikatür, konuşma ve Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. sanatıdır. Mizah eserleri sadece şaka, güldürme maksadıyla söylenip, yazılıp, çizildiği gibi belli fikirleri ifade etmek için de ortaya konulabilir. Karikatür, hikaye, roman, komedi, nükte, fıkra, hiciv, taşlama gibi şekillerde karşımıza çıkan bu eserlerin en ehemmiyetli vasfı Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. dediğimiz asıl Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. alıcı noktanın, eserin teferruatı arasında büyük bir maharetle gizlenmesi, tam sırası gelince de beklenmedik bir anda söylenmesidirLinkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın.
Mizah, hayal ve hislerden daha çok Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. mahsülüdür. Bir mizahçı, hayal gücünden, olup bitenlerden, tarihten ve çeşitli bilgilerden faydalanabilir. Mizah, aynı zamanda Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ihtiyaçtır. Zaman zaman Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ve sıkıntıların dağıtılmasında, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. supabı gibi tesirli olur.
Milletlerin ve cemiyetlerin mizah anlayışı birbirine benzemez. Milli karakter, yaşama tarzı gibi şahsa ve topluluğa ait özellikler mizah anlayışına tesir eder.
Türk mizahı
Türkiye’de ilk mizah, dünyanın başka taraflarında olduğu gibi sözlü olarak başlamıştır. Sözlü Türk Mizahı’nın en yaygın misali fıkralardır. Fıkralar, şahıslara ve bölgelere göre çeşitli isimler altında toplanır. Bunlardan bir kısmı Türklüğün Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. inceliğini, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. gücünü ve hayat görüşünü en Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. yansıtan, Nasreddin Hoca fıkraları gibi, belli bir şahsa aittir veya o şahsa mal edilerek anlatılır. Mahalli fıkralar, bazı bölge halkını ve Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. zümrelerini karakterize eder. Karadeniz, Doğu Anadolu, Rumeli, İstanbul insanlarına, Yahudilere, İskoçlara dair anlatılan birçok fıkra, bu bölgelerde yaşayan kişilerin mizaçlarını, olaylar karşısındaki tepkilerini, bazen da şivelerini mübalağalı bir tarzda işler. Ayrıca büyük şehir fıkraları, karı-koca fıkraları, halk bilmecelerinin bir kısmı, tekerlemeler, Karagöz, ortaoyunu, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. konuşmaları Türklere mahsus sözlü mizah çeşitleridir.
Bir kısım destanlar (Sivrisinek Destanı, Züğürtlük Destanı) ve bazı halk manileri de sözlü ve yazılı mizaha Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. gösterilebilir.
Yazılı Türk Mizahı’nın kökü Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. edebiyatının başlangıcına kadar iner. Eski mizah yazılarının büyük kısmı, güldürücü, hikmetli veya eğlenceli fıkraları içine alan, Letaif denilen kitaplarda toplanırdı. Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. edebiyatında mizahi eserlerin, hiciv, hezl, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. olmak üzere üç çeşiti vardı. Fuzuli’nin Şikayetname’si, Şeyhi’nin Harname’si (Merkep Hikayesi), Kani’nin Hirrename’si (Kedi Hikayesi), Nef’i’nin Siham-ı Kaza’sı (Kaza Okları), İzzed Molla’nın Mihnet-i Keşan’ı (Keşan’da Çekilen Sıkıntılar), Edirneli Güfti’nin Tezkire’si, Süruri’nin Hezeliyat’ı (Hicivler) divan edebiyatının en önemli mizah eserleri arasındadır.
Halk edebiyatında taşlama, mani, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. türünde birçok yazılı mizah eserine rastlanır. Anonim mani, Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. ve tekerlemeler arasında da mizahi olanlar çoktur. Halk edebiyatında mizah; topluma, zamana bazı meslek zümrelerine, ünlü kişilere dönük olması bakımından, divan edebiyatından ayrılır. Fakat halk edebiyatında da belli kişilere ve kavramlara sataşmalar oldukça çok görülür.
Tanzimattan sonra yazılı mizah daha çok cemiyet konularını işlemiştir. Ziya Paşanın 1870’te neşredilen Zafername’si, bu devrin en önemli mizah eseri kabul edilmektedir. Yirminci yüzyıl başlarında Hüseyin Rahmi Gürpınar, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Ahmed Rasim; milli Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. döneminden günümüze kadar da Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın., Refik Halit Karay, Orhan Seyfi Orhon, Fazlı Ahmed Aykaç, Yusuf Ziya Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. (Akbaba Dergisi) gibi yazarlar mizah alanında isim yapan kimseler oldular.
Sözlükte "mizah" ne demek?
1. Gülmece: Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın. nadir yalnızca karikatürist değil, bir mizah ustasıydı .
Cümle içinde kullanımı
İnci gibi güzel bir yazısı ve mizaha da istidadı varmış.
- Y. K. Beyatlı
Mizah kelimesinin ingilizcesi
n. humor, humorousness, humour [Brit.], whimsicality, whimsicalness
Köken: Arapça
Kaynak: Linkleri görebilmek için Üye Olun veya Giriş Yapın.